Revitalizace parteru po bývalé tržnici v Moravské Třebové

ulice Komenského

Moravská Třebová je malebné město s téměř deseti tisíci obyvateli, ležící v Pardubickém kraji. Její urbanistická struktura s ortogonálním náměstím jasně ukazuje na kolonizační město založené v polovině 13. století. Moravská Třebová byla centrem humanistického vzdělání a často bývá označována jako „Moravské Athény“.

Ve městě se nachází zachované středověké opevnění, které vytváří prstenec kolem historického jádra. Hradby byly původně z vnější strany obklopeny volnými plochami, tvořícími zelený pás kolem města. Tento pás je stále patrný v severozápadní části města. Na východní straně je vymezen hradební zdí a na jeho vnější hranici se nachází ulice Komenského. V 19. století začala být část tohoto zeleného pásu zastavována; na severu byla postavena budova současné základní školy a v severozápadním rohu vznikl průmyslový objekt, dnešní obchodní dům Billa. I přes postupnou zástavbu zůstal tento pás částečně otevřený, což umožňuje obdivovat původní opevnění. Zelené plochy byly využity pro školní hřiště a některé soukromé zahrady. Prostor u obchodního domu Billa je využíván pro parkování.

Hlavní část řešeného území navazuje na parkovací plochu u obchodního domu Billa. Po zbourání původní tržnice v jižní části vznikl volný prostor, který byl okamžitě využit pro parkování jak místními rezidenty, tak návštěvníky města. Vzhledem k těsné blízkosti historického centra města a občanské vybavenosti je parkovací plocha velmi frekventována. Tento fakt byl zohledněn v zadání projektu.

Věříme, že tato lokalita má velký potenciál pro rozvoj města, a mohla by být využita pro novou zástavbu nebo parkové úpravy, což se historicky dělo v mnoha městech po odstranění opevnění. Město však nedefinovalo konkrétní požadavky na možnou zástavbu, a vzhledem k neznalosti potřeb města jsme se rozhodli neřešit prostorové limity případné výstavby. Místo toho se zaměřujeme na kultivaci tohoto prostoru, která by kombinovala parkovací plochy s pěšími zónami a zelenou infrastrukturou vytvářející příjemné klima. Proto novou vstupní bránu do města pro návštěvníky i místní obyvatele by měla vytvořit drobná stavba podporující kultivaci prostoru.

Investice do venkovních úprav a míra stavebních zásahů by měla být přiměřená tak, aby v budoucnu umožnila případné intenzivnější využití území například pro výstavbu, která by mohla reagovat na aktuální potřeby města. Výsledkem nového vstupu do území by měl vzniknout kvalitní veřejný prostor, který by sloužil nejen parkujícím řidičům, ale především obyvatelům procházejícím touto částí města.

V návrhu jsme se zaměřili na minimální, funkční a elegantní řešení pro aktuální potřeby – parkování, veřejné vybavení (WC, nabíjecí stanice pro auta a kola) a zároveň jsme chtěli oživit historickou stopu zeleného prstence podél hradeb.

ŘEŠENÉ ÚZEMÍ

Území je rozděleno na dvě části: jižní a severní. Severní část dominuje obchodní dům Billa s kapacitním parkovištěm, kde neplánujeme významné změny v krátkodobém horizontu. Jižní část je oblast po zbouraném objektu tržnice při ulici Komenského, kde byl dříve parkovací prostor a průchod do ulice Cihlářova. Tento prostor je členěn do dvou výškových úrovní oddělených nízkou zídkou, což je zachováno i v současném návrhu.

DOPRAVNÍ ŘEŠENÍ

Rozhodli jsme se využít stávající vjezd do území, což se jeví jako logické řešení. Chtěli jsme minimalizovat prostor pro automobilovou dopravu, a proto jsme neplánovali žádné další vjezdy. V severní části jsme zachovali stávající parkoviště u Billy, v jižní části jsme navrhli podobné parkoviště pro návštěvníky města.

Důraz jsme kladli na zajištění kvalitního pěšího propojení. Na jižní hranici lokality, která je ohraničena stěnami domů a ploty, navrhujeme rampu, která překonává výškové členění a propojuje tuto část s historickým centrem. Dále jsme navrhli stezku podél hradeb, která spojuje oba vstupy do historického jádra města.

Pro požadované parkování karavanů doporučujeme jinou lokalitu, a to parkoviště na ulici Jevíčská, které navazuje na zelený pás u Knížecí louky. Což se nám jeví pro tento typ vozů, a s ním spojených

Klient

  • Moravská třebová

Soutěž

  • 3. místo